Julbakningen fortsätter!

Idag blev det fortsättning på bakandet. Jag fick till hallongrottor, kolakakor, snickerskakor och mandelbiskvier. Biskvierna hade nog sett sina bättre dagar men det ska väl synas lite att det är hembakt också va? Jag och barnen hann med en promenad i snöandet och en sväng in på affären också. Jag hade glömt plånboken och kom på det precis när jag skulle börja lasta upp varorna på bandet. En sån tur jag har att vi bor där vi bor och att det är en mindre affär där de känner igen oss vilket gjorde att kassörskan parkerade mitt köp och sa att jag kunde komma tillbaka en annan gång och betala, hon gjorde min dag verkligen. Det är inte alltid så lätt att passa in så att det fungerar att göra vad som helst med två små och det hade hon nog förståelse för.
 
Alice har fått sin andra tand nu, nere till höger om den första som kom för några veckor sedan. Det har inte varit mycket pjål från hennes sida den här gången heller, kanske lite mer gnäll än vanligt men inte mycket. Olivia har det lite jobbigt just nu, mycket ledsen och gnällig. Hon är väldigt känslig över lag nu och reagerar på sånt som inte rört henne i ryggen förut. Båda barnen är väldigt hårda i magen nu och jag tror att det är det som är jobbigast för Olivia, jag ska kolla imorn om det är någon tand på gång för henne också. Vi har provat med plommonpuré, päron och massa vatten (så gott det går att få i dem) men det funkar inte. Jag tycker så synd om dem, de har aldrig haft problem med magarna förut och nu får de verkligen kämpa. Stackars mina små älsklingar! Är det någon som har något annat tips mot hårda magar?
 
Nu har de somnat för natten, det var lite oroligt men tillslut så varvade de ner och somnade så sött. Olivia vänder sig flera gånger om natten till mage och det verkar som att hon sover skönare på mage. Jag vill fortfarande att hon ska sova på rygg men det vill inte hon tydligen så det blir upp några gånger för att vända tillbaka henne på nätterna. När hon blivit lite större och kan vända sig från rygg till mage och tillbaka till rygg igen utan problem så kanske jag kan slappna av och låta henne sova på mage om hon vill men än så länge så får vi kämpa lite med att vända tillbaka henne. Alice sover helst på sin vänstra sida och det ser så mysigt ut. Båda barnen sover på vänster sida (om det inte blir på magen då).
 
Ja! Idag fick de turkisk yoghurt med äpple i för första gången. Olivia smaskade och åt upp hela portionen, Alice tyckte om smaken men tyckte nog att mamma kunde ha mosat äpplet lite bättre men jag blev förvånad över att de gillade det på en gång. Jag hade räknat med sura grimaser och protest men icke. Duktiga tjejer!
 
Nu ska jag och min karl smaka kakor och dricka julmust!


Kommentarer
Nadia

Jag kokar egen plommonpuré. Plommon och lite vatten som kokar ihop.. sedan gör små portioner av det.. för det är verkligen effektivt! :-) Ger jag mer än 5 skedar brukar det bli lite väl mycket för mina barn iaf :-)

Svar: Tack Nadia! Vi gör också egen plommonpuré men just nu verkar ingenting hjälpa. Känns hopplöst :(
Erika Engblom

2012-12-13 @ 09:12:01
Nadia

vad jobbigt för er :-( äter de banan.. vissa barn kan tydligen bli väldigt hård i magen utav det.. A&E's tremänning kan inte äta banan av just den anöedningen. Hoppas det går till sig :-)

Svar: Nä, de äter inte banan och jag har provat med päron som också ska vara lösande. Usch för hårda magar :(
Erika Engblom

2012-12-13 @ 21:10:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

"-Det är två barn i magen!"

En blogg om livet som tvillingmamma.

RSS 2.0